top of page
Zoeken

Alles is vernieuwd, niets veranderd

Foto van schrijver: arnestofferarnestoffer

Fun fact: je lichaam vernieuwt zich elke 8 jaar volledig! Nieuw bloed, nieuwe botten, nieuwe hersens, nieuwe huid. Het ene onderdeel wat sneller dan het andere, maar uiteindelijk is echt alles vervangen, niets meer hetzelfde. En dan rijst de vraag: als alle materie vervangen is, wie ben ik dan eigenlijk, wat is echt? Het tastbare ben ik dus kennelijk niet. Wat dan wel?

Mooie vraag, nog mooier antwoord. De patronen die bepalend zijn voor hoe de materie je lichaam vormt blijven wel min of meer hetzelfde. Als je in de spiegel kijkt, zie je na 8 jaar nog steeds jezelf. Beetje meer karakter, beetje meer tekening, hier en daar wat minder strak misschien, maar nog steeds prima herkenbaar. Lijkt erop dat je op zijn best dus niet meer dan een setje patronen bent. Interesting.



Organisaties

En zo werkt het in organisaties ook. Die vernieuwen ook constant, zelfs als je daar je best niet eens voor doet. Nieuwe mensen komen, anderen gaan. Machines worden vervangen, software geupdate. Er worden businessplannen geschreven, organisatiestructuren getekend, matrixen gekanteld en onderdelen uit elkaar getrokken. En toch, als je de organisatie dan na een paar jaar voor de spiegel zet, dan ziet zij vaak nog steeds gewoon zichzelf. Beetje meer karakter, andere tekening, op sommige plekken wat strakgetrokken, maar de organisatie van 8 jaar geleden is nog steeds prima herkenbaar. Alles vernieuwd, weinig veranderd.

Verander wat niet lijkt te bestaan

Wil je wel iets veranderen? Blijvend? Focus je dan niet alleen op wat je vast kunt pakken en kunt zien. Ga juist op zoek naar wat er tussen alle individuele onderdelen zit. Het onaanraakbare, hetgeen op het eerste gezicht niet lijkt te bestaan. De set culturele patronen die ordenen, betekenis geven en harder sturen dan welke manager of strategie dan ook. Maak er een (cultuur-)foto van, expliciteer ze, bespreek ze, ontwerp een cultuuraanpak, transformeer van ‘A’ naar ‘nog onbekend’, steek kampvuren aan en verander viraal. Zodat de organisatie over een aantal jaren voor de spiegel staat en nieuwsgierig haar hand uitsteekt. Om kennis te maken met de spannende nieuwe en nog onbekende vreemdeling, waar ze al zo lang op wachtte.

 
 
 

Comments


bottom of page